Balatoni haltelepítési összesítő a 2022. évről

2023. január 6.

Társaságunk 2022-ben március 11. és december 22. között szervezte a balatoni és kis-balatoni haltelepítéseket. A munka méretét jól jelzi, hogy 126 fuvarral, összesen 13 026 km-t megtéve, 37 helyszínen történtek haltelepítések.

Ahogyan azt a Horgásztársaink már megszokhatták, minden egyes telepítésről háromszor adunk hírt honlapunkon, így volt ez a tavalyi év során is. A telepítés napját megelőzően „haltelepítési előrejelzést” adtunk közre, majd a pontos időpontokat a „percről percre” tudósításunkból olvashatták az érdeklődők. Emellett az adott helyszínhez közel eső valamely horgász egyesület képviselőjét minden esetben telefonon értesítettük. Így mindig volt egy helyi horgász, aki a haltelepítés sikeres lezajlását aláírásával tanúsította a jegyzőkönyvön. Minden telepítési nap zárásaként honlapunkon fényképekkel ellátott „haltelepítési beszámolót” adtunk közre, valamint facebook oldalunk történetében általában videón is megmutattuk a munka főbb mozzanatait. A haltelepítéseinkről szóló összes hírünk és fotónk visszakereshető a honlapunkon a "haltelepítési hírek" menüre kattintva. Az alábbiakban halfajonként részletezzük az összesített telepítési adatokat.

Az őszt tekintjük a pontytelepítések fő szezonjának, mert ekkor halásszuk le tógazdaságaink halastavait, de idén is szerveztünk tavaszi és nyári telepítéseket is. Éves szinten 300.000 kg vegyes 2-3 nyaras korú ponty szerepel a telepítési kötelezettségünkben. Ezt idén is sikerült bőven teljesíteni, az éves végösszeg 305 632 kg pontyot sikerült a tóba engedni, amelyből 67 594 kg volt kétnyaras korú. A horgászok általában jobban örülnek a háromnyaras pontynak, azonban érdemes elgondolkodni azon, hogy egy átlagos tömegű háromnyaras ponty 3-4 db átlagos kétnyaras pontyot jelent!

Idén már szeptemberben hírt adtunk róla, hogy a megszokottnál kevesebb helyen végzünk haltelepítéseket, ennek oka a magas üzemanyagárak miatt megnövekedett szállítási költség, másodsorban a Balaton alacsony vízállása, melynek következtében néhány telepítési helyszínen olyan sekély a víz, amely nem tenné lehetővé a halak biztonságos leengedését.

A térbeli eloszlás kapcsán fontos újra leszögezni: a haljelöléses vizsgálatainkból tudjuk, hogy a halállomány az élőhelyi- és táplálék viszonyok alapján oszlik el a tóban, nem pedig a haltelepítések helye szerint. Ennek ellenére a horgászok igényei miatt minden évben törekszünk rá, hogy a Balaton három medencéje között nagyságrendileg egyenletesen osszuk el a telepítéseket. 2022-ben ez a következőképpen alakult: keleti-medence: 98 704 kg, középső-medence: 104 464 kg, nyugati-medence: 102 464 kg.

2018-tól kezdődően ír elő a halgazdálkodási tervünk 250 000 db előnevelt korú ponty telepítést is, amelyet jelentősen meghaladva 790 000 db-ot helyeztünk ki a nyugati medencébe és a főbb befolyókba, ahol a kedvezőbb plankton ellátottság miatt bízhatunk megmaradásukban.

Egynyaras süllőből 2022-ben összesen 6 169 kg-ot telepítettünk a Balatonba, így idén is sikerült teljesíteni a 6 000 kg-os éves kötelezettségünket. Ahogy a beszámolókban láthatták, ahol megoldható volt a kíméletes leengedés, ott csúszdával, máshol leszákolva, vizes kosarak segítségével zajlott a süllőtelepítés.

Az előnevelt csukából előírt 250 000 db-os kötelezettségünket 10 000 db-bal meghaladva helyeztük ki a Balatonba és a vízrendszer befolyóiba. A kis csukákat idén is oxigénnel felfújt zsákokban szállítottuk a Balaton partjára, ahol a helyi horgászok a csónakjaikból, valamint kollégáink a halőri motorcsónakokból és a csatornák partjairól engedték őket szabadon a parti növényzet előterében.

A tavalyi évben sikeresen folytattuk a menyhal újra honosítási programunkat! A vásárolt 8 000 db egynyaras menyhal telepítése az elmúlt évekhez hasonlóan ezúttal is az Agrárminisztérium anyagi támogatásával jött létre, amelyért ez úton is szeretnénk köszönetünket kifejezni!

Kétnyaras korú compóból 380 kg-ot (1520 db) helyeztünk ki, ami a kötelezettségünk közel duplája. Telepítettünk még 120 000 db előnevelt kősüllőt és 163 000 db előnevelt harcsát, továbbá balinból a 120 000 db előnevelt mellett 406 kg (2030 db) kétnyarast is helyeztünk ki a Balatonba. Az előnevelt korcsoportú ragadozóból nincs kötelezettségünk, a fenti mennyiség telepítését a jó termés miatti többletünk tette lehetővé.

A Kis-Balatonon is szerveztünk haltelepítéseket, itt a kötelezettségünket bőven túlhaladva 350 000 db előnevelt pontyot, továbbá 50 000 db előnevelt csukát és 50 000 db előnevelt süllőt helyeztünk ki.

A haltelepítéseken aktívan részt vevő horgásztársainknak ez úton is szeretnénk köszönetet mondani!

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy weboldalunkon a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket használunk. Adatkezelési tájékoztató